Nieuw werkplekconcept

/ Een werkplekconcept dat past bij jullie missie

Welk werkplekconcept past het beste bij jullie organisatie en medewerkers?  Welke stappen moeten er gezet worden om tot een passend werkplekconcept te komen? Hoe faciliteren we medewerkers maximaal in een werkomgeving? En wat levert de investering uiteindelijk op? Wij leveren graag een frisse blik van buiten. Ook leggen wij graag uit wat de waarde van een slim werkplekconcept is.

Of het nu gaat om een omgeving voor werken, (ver)zorgen, leren, wonen of bezoeken, een passend werkplekconcept maakt het verschil en geeft richting. Wat ons betreft is een goed doordacht werkplekconcept een investering in de toekomst en de basis voor een werkomgeving die past bij jullie als organisatie. Goed om te weten; er is geen one-size-fits-all werkplekconcept. Wij gaan voor wat werkt voor jullie organisatie en medewerkers. Dat is maatwerk en mensenwerk.

Een afspraak maken

werkplekconcept

/ wat is dat nu precies?

Samengevat zien we een werkplekconcept als de wijze waarop je werkprocessen (bytes), werknemers (behaviour) en werkmiddelen (bricks) bijeenbrengt, slim met elkaar verbindt en faciliteert. In een vaste kantooromgeving, digitale omgeving of thuiswerkomgeving. Een werkplekconcept is overkoepelend en kan los staan van een specifieke locatie of werkomgeving. Het zou op verschillende werkomgevingen of werklocaties toegepast moeten kunnen worden.

Lees ons blog over werkplekconcepten

Impact op de werkomgeving

Nieuwe werkvormen, onderwijsvisies, zorgconcepten, veel organisaties en instellingen willen ermee aan de slag. Activiteitgericht werken, hybride werken, blended werken, mobiel werken zijn de laatste jaren bekende ‘nieuwe werkvormen’ of werkplekconcepten geworden. En er zijn meer werkplekconcepten voor het nieuwe werken in ontwikkeling. Hoe je ze in jullie organisatie ook noemt, het heeft impact op de werkomgeving en op de aantrekkelijkheid van jullie als werkgever of (samenwerkings)partner. Hoe je het werkplekconcept opzet en slim vertaald naar een nieuwe werkomgeving? Daar helpen onze FMXXL’ers jullie graag bij.

Behoeftegestuurd werkplekconcept

Het succesvol implementeren van een nieuw werkplekconcept, het realiseren & faciliteren van een nieuwe werkomgeving en het duurzaam creëren van de gewenste beleving, is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het is een kwestie van gedrag. De omschakeling naar een nieuwe werkomgeving vraagt om visie, focus en aandacht. Op bricks, bytes en behaviour. Hoe laat je een concept als activiteitgericht werken vóór je werken? Behoeftegestuurd faciliteren. Onze facilitaire professionals vertellen je er graag meer over.

Werkgeluk als vertrekpunt

De aantrekkelijkheid van een gebouw of werkomgeving, speelt een steeds belangrijkere rol in de keuze voor een samenwerking. Dat gaat verder van facilitair. Het benadrukt waar jullie organisatie voor staat en vormt een magneet voor medewerkers, klanten of leveranciers. Dat vraagt om een andere mindset, scherpe visie op de werkomgeving en meer samenwerking met ondersteunende diensten als HRM, Administratie en ICT. Het werkgeluk en welzijn van gebruikers (en hun gebruikers journeys) wordt meer en meer het vertrekpunt voor huisvesting, een werkplekconcept en de nieuwe werkomgeving. Daarom geloven wij in de kracht en waarde van een werkgelukkige werkomgeving. Wat dat is? Of hoe dat werkt? Daar vertellen wij jou graag meer over.

Samen voor succes

Gebruikers vroegtijdig betrekken, input & ideeën ophalen, behoeftes analyseren, drempels wegnemen en samen een werkplekconcept ontwikkelen dat past bij jullie organisatie, cultuur, ambitie en huisvesting. Wij geloven erin. Hiervoor zetten we diverse facilitaire tools in. Van creatieve sessies tot het werkplekspel. Van een werkplekscan tot het support canvas. Zo gaan we samen voor succes.

‘Wij zien een kantoor als een waardevolle cultuurdrager. Het geeft vertrouwen en zorgt voor een vaste basis. Aan de andere kant helpt een goed doordacht werkplekconcept ook bij het verbeteren van prestaties, verhogen van productiviteit, stimuleren van het samenwerken met collega’s en versterken van de medewerkerstevredenheid. 

Zo willen wij samen met onze opdrachtgevers impact maken met pakkende werkplekconcepten, waarbij veiligheid, vitaliteit en flexibiliteit meer en meer een rol zullen spelen. Van advies tot projectmanagement. Van planvorming tot ondersteuning. De rol van facilitair zal hierbij niet minder worden, maar juist meer raakvlakken krijgen met andere disciplines. En dat maakt het facilitaire speelveld en onze facilitaire waarde nog boeiender.”

Willemijn Bergsma

En dan de verhuizing

Zakelijk verhuizen. Intern of extern. Van werkomgeving of huisvestingslocatie. Dat doe je niet ieder jaar. Tenminste… Interessante vraag is, gaan jullie de verhuizing zelf  ‘erbij’ organiseren of uitbesteden? Dat is een keuze die o.a. afhangt van de verhuisdoelstellingen, ambitie, capaciteit en complexiteit. Zie je het als kosten of als investering in ‘ontzorging’ bij het faciliteren van een zakelijke verhuizing? Én als kans om fysiek en digitaal op te ruimen? De verhuizing uitbesteden aan één van onze Facilitair Consultants of Facilitair (Project)Managers heeft zo z’n voordelen.

Onze FMXXL’ers begrijpen dat een succesvolle en soepele verhuizing verder gaat dan alle spullen van A naar B over te brengen. Zij ondersteunen jullie door het opzetten van een passend verhuisplan, verhuisdoelstellingen, begrotingen, een verhuisplanning of rapportages over de voortgang. Ze laten je ervaren dat verhuiservaring telt. Én begrijpen hoe je een verhuisproject in de dagelijkse praktijk strak moet managen, zodat het primaire proces binnen jullie organisatie er zo min mogelijk last van heeft. Wij geloven namelijk dat je met een soepele, succesvolle verhuizing kunt bijdragen aan het werkgeluk van stakeholders. Hoe we dat doen? Dat vertellen we je graag tijdens een persoonlijke kennismaking.

Gastcollege verhuizen

Onze FMXXL’ers zijn gepassioneerd over ons facilitaire vakgebied. Ze delen hun kennis, ervaring en enthousiasme graag met opdrachtgevers of jonge studenttalenten. Wil je als onderwijsinstelling eens een gastcollege ‘het succesvol faciliteren van een zakelijke verhuizing’ organiseren voor jullie studenten? Of als organisatie een praktijkgerichte kennissessie ‘Verhuizen. Kans om fysiek en digitaal op te ruimen.’ organiseren voor jullie medewerkers? Wij faciliteren het graag.

Gastcollege of kennissessie aanvragen

Samen aan de slag?

Aan de slag met een werkplekconcept op maat voor jullie organisatie? Meer weten over hoe wij jullie facilitair kunnen supporten richting een nieuwe werkomgeving? Of hoe we jullie kunnen helpen bij de interne of externe verhuizing? Met advies, projectbegeleiding of de juiste facilitair interimmanager? Wij helpen jullie graag op weg of verder.

Vraag een samenwerkvoorstel aan