Facilitair management binnen de culturele sector

/ Musea, theaters en kunst- & cultuurinstellingen

Klaar om van een gewone ervaring een uitzonderlijke bezoekerservaring te maken? De cultuurwereld is als een toneel vol dynamiek en eindeloze veranderingen, waar unieke uitdagingen en kansen elkaar in rap tempo afwisselen. In deze boeiende wereld speelt facilitair management geen bijrol, maar zou het juist in de spotlights moeten staan. Maar waarom wordt de (potentiële) rol én toegevoegde waarde van facilitair management binnen de culturele sector nog zo vaak onderschat? En dit terwijl het een cruciale rol speelt bij de operationele efficiëntie, het succes van de organisatie en het creëren van een uitzonderlijke beleving. Zowel richting medewerkers, bezoekers of overige stakeholders.

Duik in de dynamiek van een ultieme bezoekerservaring

Bij FMXXL geloven we dat facilitair management de geheime superkacht is, die achter de schermen zorgt dat jullie museum, theater, kunst of culturele instellingen soepel functioneert. Goed facilitair management maakt het verschil. En wij zijn er om jullie te helpen om dat verschil te maken. We laten jullie organisatie graag ervaren hoe het de prestaties van jullie culturele organisatie kan versterken, terwijl we tegelijkertijd een uitzonderlijke bezoekerservaring creëren.

Of het nu gaat om het verduurzamen van een gebouw, het faciliteren van een optimale werkomgeving, verhuizen of verbouwen van bijv. jullie museum. Het optimaliseren van facilitaire processen binnen een theater of het centraliseren van facilitaire diensten in een passend FMIS-systeem voor een culturele instelling. FMXXL heeft de expertise en drive om jullie erbij te helpen. Op tactisch of strategisch niveau.

We zijn de facilitair partner achter de schermen en desgewenst treden we op de voorgrond. Onze benadering is no-nonsense, daadkrachtig, betrouwbaar en duurzaam. Vernieuwen, verbeteren of versnellen. Met facilitair of huisvestingsadvies, projectmanagement of interim-management. Dat is onze kracht.

De kunst van facilitair management

De kunst van facilitair management binnen de culturele sector? Die begrijpen we als geen ander. Kijk mee door onze lens en ontdek hoe wij kleur en karakter geven aan jullie facilitaire vraagstukken of uitdagingen. Wij zien het als een canvas met duizenden kleuren en borstelstreken die samen een meesterwerk vormen. Net als bij elk kunstwerk is het de stille kracht achter de schermen, onze bevlogen Facilitair Consultants of Managers, die alles harmonieus samenbrengen en zorgen voor een naadloze integratie van elementen en de juiste totaal beleving.

Traditioneel lag de focus van facilitair management op de technische of praktische aspecten van het onderhouden van een culturele instelling. Van toegankelijkheid en klimaatbeheersing tot schoonmaak, beveiliging, crisismanagement, catering en onderhoud van gebouwen of terreinen. Maar tijden veranderen en wij ook.

In onze moderne wereld (en met een vooruitziende blik op de toekomst) worden thema’s als bezoekerservaring, medewerkersbeleving, hospitality, SMART building, werkgeluk en duurzaamheid steeds relevanter. Én daardoor blijft de rol van facilitair management continu in beweging. We omarmen deze verandering en maken ze onderdeel van onze bedrijfsvoering. Juist dit maakt ons facilitaire vakgebied zo boeiend en bieden we als next generation facilitair specialisten zoveel meerwaarde op verschillende facilitaire disciplines.

Achter de schermen

People first. Deze mensgerichte aanpak werkt in onze visie meerdere kanten op. Wij trekken de handschoen aan en gaan samen met jullie (mensen) aan de slag. Of het nu gaat om het ontwikkelen van faciliteiten voor een unieke bezoekerservaring, het creëren van een comfortabele omgeving, het verwelkomen van gasten, het verbeteren van processen of het implementeren van baanbrekende facilitaire innovaties. Culturele instellingen zijn niet alleen de plaats waar kunst tentoongesteld of live getoond wordt. Het zijn ontmoetingsplaatsen, waar de kracht van kunst en cultuur de harten van bezoekers raakt.

Aan de andere kant bouwen we aan of faciliteren we een prettige werkomgeving voor medewerkers, creëren we meerwaarde door een betere integrale samenwerking tussen FM, HR, ICT & communicatie, werken we aan het verbeteren van de interne prestaties van de facilitaire organisatie of stimuleren we het werkgeluk van jullie personeel. Facility Management is geen kostenpost, maar zorgt juist voor beleving en is een investering die rendeert. Dat is de veelzijdigheid van ons facilitaire speelveld. Hoe kunnen we jullie helpen?

Ja, ik wil een voorstel op maat

Ervaring telt

Bij FMXXL geloven we dat de rol van facility management zal blijven evolueren en dat een goed ingerichte facilitaire afdeling of organisatie van groot belang is voor alle kunst- en culturele instellingen. We matchen jullie vraagstuk of uitdaging met het juiste kennisniveau en met de ervaring of competenties van onze Facilitair Consultants. Juist dan voegt facilitair management waarde toe aan het succes van jullie museum, theater of culturele instelling. En daar helpt het team van next generation facilitair supporters van FMXXL jullie culturele organisatie graag bij.

We hebben veel ervaring binnen de culturele sector en die delen we graag. We luisteren naar de vraag die NIET wordt gesteld. We werken niet alleen vanuit jullie vraag, maar vooral aan wat werkt voor jullie. We zijn de lijm die alles bij elkaar houdt, de motor die alles aandrijft, de dirigent die ervoor zorgt dat alle delen van het orkest in harmonie samenwerken. Onze consultants weten exact hoe we jullie facilitaire team het beste kunnen aanvullen, versterken of ontzorgen. Of hoe we tot de beste oplossing kunnen komen. Pragmatisch, resultaatgedreven en klantgericht. Dat is onze kunst en kracht. Als facilitair consultant, facilitair interim manager cultuur of als culturele facility manager.

Vraagstukken waar FMXXL jullie bij kan ondersteunen, lees je hieronder. Liever direct een voorstel op maat voor jullie organisatie? Doen we graag. Neem daarvoor contact met ons op en wij helpen jullie graag!

EEN AANTAL VRAAGSTUKKEN IN BEELD
sf_vraagstukken icon

Ons museum is gevestigd in een historisch pand en heeft speciale zorg nodig. Hoe houden we grip op de risico’s en uitgaven en kunnen wij het MJOP voor ons gebouw zodanig efficiënt inrichten, dat het aansluit op ons budget & begroting, aansluit bij onze strategische facilitaire visie en de historische waarde behouden blijft?

sf_vraagstukken icon

Facilitaire diensten van ons concertgebouw uitbesteden of zelf doen. Welke scenario’s zijn er en wat is de impact van deze scenario’s op onze facilitaire organisatie?

sf_vraagstukken icon

Onze Facilitair Manager gaat (eerder) met pensioen. Hoe gaan we deze functie tijdelijk zo slim mogelijk opvullen en aan een functieprofiel werken om deze functie voor de toekomst zo goed mogelijk in te vullen? Kunnen jullie een interim manager leveren?

sf_vraagstukken icon

We hebben een nieuw strategisch beleid binnen ons theater. Welke impact heeft dat op ons facilitaire beleid, wat vraagt dit van onze afdeling facilities, hoe ziet dat er visueel uit en welke stappen moeten samen gaan zetten om er te komen?

sf_vraagstukken
KLANTCASES:
Natuurmuseum Fryslan

Een Meerjaren Onderhoudsplan voor een monumentaal pand.

Nationale Opera & Ballet

Facilitair interimmer in een culturele instelling. Een kijkje achter de schermen.

van Boeijen

Nu alvast voorsorteren op de shared servicedesk van de toekomst voor alle ondersteunende diensten.

BLOGS EN INSPIRATIE:
10 jaar de kunst van het samenwerken

Een terugblik samen met één van de opdrachtgevers van het eerste uur; Deirdre Oosterhoff (Hoofd Faciliteiten en Gastvrijheid bij het Fries Museum & Keramiekmuseum Princessehof)...

Organisatiecultuur als succesfactor voor FMIS?

Smart buildings of facilitaire processen smart maken, wie is er tegenwoordig niet mee bezig? De juiste technologische tools of systemen kunnen hierbij...

/ Klant aan het woord :
Fries Museum

Het klikte, we spraken dezelfde taal, deelden onze passie voor het facilitaire vakgebied en het begin van onze samenwerking was een feit. Samen hebben we deze enorme verhuizing tot een succes gemaakt. Onze kennis van musea, begrijpen van gevoeligheden en het lef om te durven denken in creatieve of praktische oplossingen, waren hierbij essentieel. Leuk detail is bijvoorbeeld dat alle FMXXL’ers, die bij deze verhuizing betrokken waren, een opleiding art handling gevolgd hebben. Over inleven in de klant gesproken.

Met hart voor cultuur

Bij FMXXL zijn we gepassioneerd over alles dat met cultuur te maken heeft. We houden van (interim) opdrachten waarin we onze facilitaire expertise kunnen inzetten om organisaties met sociaal, cultureel of dienstverlenend karakter te laten schitteren. We zijn er trots op dat we de drijvende kracht achter het facilitaire werkgeluk binnen de culturele sector mogen zijn. Maar onze passie stopt hier niet: we hebben al meerdere malen bewezen een onschatbare aanvulling te zijn binnen diverse sectoren – van onderwijs en zorg tot sport, (semi)overheid en dienstverlening.

Onze favoriete disciplines binnen cultuur? Huisvesting met een cultureel of historisch karakter, een nieuwe werkomgeving of bezoekersomgeving, hospitality & beleving, servicedesks & FMIS, inkoopbeleid & contractmanagement en het verbeteren van de prestaties van de facilitaire organisatie binnen kunst- & cultuurinstellingen. We pakken het aan met ons grenzeloze enthousiasme, creativiteit, vakkennis en ervaring.

Team FMXXL

Check onze disciplines
Quote

Echte musea zijn plekken waar tijd getransformeerd wordt in ruimte.

The show must go on

En nu jullie. Wees welkom om jullie facilitaire vraagstuk eens tegen ons aan te houden. Bij FMXXL geven we onze passie voor cultuur en FM vorm in alles wat we doen. Samen ontdekken of het klikt met ons flexibele facilitaire team?  Concreet een voorstel op maat ontvangen van een facilitair consultancybureau dat écht om cultuur geeft?