Facilitair management in de zorg- & welzijnssector heeft zich de afgelopen jaren in sneltreinvaart ontwikkeld. Zorgbehoeftes en de waarde van facilitair hierbij zijn veranderd. Binnen de zorgbranche als geheel, maar ook binnen onderliggende subbranches. Denk aan de ziekenhuiszorg ten opzichte van de welzijnszorg. Of de gehandicaptenzorg ten opzichte van de ouderenzorg.
Waar facilitair dienstverlening in de zorg eerder voornamelijk gericht op de technische aspecten van het onderhouden van een zorginstelling, zoals schoonmaak, beveiliging, catering of onderhoud van gebouwen of terreinen. Met de verschuiving naar waardegerichte zorg en een grotere focus op patiënttevredenheid en medewerkersbeleving is de rol van facilitaire dienstverlening in de zorg ook veranderd. Het is van een ondersteunende dienst geëvolueerd naar een strategische rol die essentieel is voor de verbetering van de patiëntenzorg en medewerkerstevredenheid, waarbij de organisatievisie en visie op facilitaire dienstverlening het vertrekpunt vormen. Hulp nodig bij het inrichten van de facilitaire dienstverlening in de zorg? Wij helpen daar graag bij!